Valmet toimittaa Valmet DNAe -automaatiojärjestelmän Biovoima Finland Oy:n rakentamaan BIR AS:n biokaasulaitokseen Norjaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 23.10.2024 klo 9.30

Valmet toimittaa Valmet DNAe -automaatiojärjestelmän Biovoima Finland Oy:n rakentamaan BIR AS -yhtiön biokaasulaitokseen Norjan Bergeniin. Bergenin laitos pystyy käsittelemään 15 000 tonnia orgaanista jätettä ja 40 000 tonnia karjanlantaa. Sen tavoitteena on tuottaa biometaania korvaamaan fossiilisia polttoaineita globaalissa energiamurroksessa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2024 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Tehdastestit ajoittuvat toukokuulle 2025 ja lopullinen asiakashyväksyntä joulukuulle 2025. Biokaasulaitos valmistuu vuonna 2026.

Biovoima on aiemmin tilannut Valmetilta automaatiojärjestelmän Tallinnaan rakentamaansa Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen.

”Valmetilla on aiempaa kokemusta BIR:in jätteenpolttolaitoksesta ja yhteistyöstä kanssamme, joten se oli ensisijainen ehdokkaamme tähän projektiin. Valmetin moderni automaatiojärjestelmä selainpohjaisine suunnittelutyökaluineen ja käyttöliittymineen mahdollistaa hyvät tulokset alusta lähtien”, sanoo projektipäällikkö Tero Kemppi Biovoima Finland Oy:stä.

”Uusimman Valmet DNAe -automaatiojärjestelmän luotettavien säätöjen ja kehittyneen analytiikan avulla Bergenin kaltaiset laitokset pystyvät tekemään tietoon pohjautuvia päätöksiä ja pääsemään tuotanto-, laatu- ja ympäristötavoitteisiinsa. Biovoima saa Valmetista sitoutuneen kumppanin, ja kehitämme laitosta yhteistyössä koko sen elinkaaren ajan energiamurroksen tulevaisuus mielessä pitäen”, sanoo energia- ja prosessiteollisuuden myyntipäällikkö Arto Mäkinen Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoiminnasta.

Valmet DNAe tukee Biovoimaa Norjassa energiamurroksen polulla. (Kuva: Biovoima)

Teknistä tietoa toimituksesta

Toimitus sisältää Valmet DNAe -automaatiojärjestelmän, selainpohjaisen Valmet DNAe -käyttöliittymän, DNAe-informaationhallintajärjestelmän, yksikanavaiset I/O-kortit, Profinet-kenttäväylät moottorisäätöihin ja ohjelmoitaviin logiikoihin sekä varaosat.

Myös sovellus-, järjestelmä- ja näyttösuunnittelu kuuluvat toimituslaajuuteen.

Tietoa asiakkaasta Biovoima Finland Oy

Biovoima Finland Oy on cleantech-yhtiö, joka on erikoistunut vedenkäsittelyyn, uusiutuvaan energiaan ja etenkin uusiutuviin kaasuihin. Se tunnetaan asiakassuuntautuneisuudestaan sekä laadukkaista ja asiakkaita hyödyttävistä ratkaisuistaan. Vuonna 2015 perustetun yhtiön pääkonttori sijaitsee Jyväskylässä.

VALMET

Lisätietoja:
Arto Mäkinen, myyntipäällikkö, Energia- ja prosessiteollisuus, Automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. 040 549 2330

Valmetilla on maailmanlaajuinen asiakaskunta eri prosessiteollisuuksissa. Olemme maailman johtavia prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittajia ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatio- ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |

Henkilötietojen käsittely